×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۳۰ مرداد - ۱۳۹۸  
true
true
درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام جلسه بیست و نهم: ۹۴/۱۰/۲۰

روایات دالّ بر عصمت خلفای رسول اکرم(ص)

  1. احمد بن حنبل در مسند از ابی سعید خدری نقل می­کند:

 «قال رسول الله (ص) انی تارک فیکم ثقلین احدهما اکبر من الأخر کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علَیََّ الحوض»[۱]

   ۸ . هم او به سند دیگر از سعید خدری نقل می­کند:

 «عن النبیّ (ص) انّی اوشک ان ادعی فأجیب و انی تارک فیکم ثقلین کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علَیََّ الحوض فانظرونی بم تخلفونی فیهما».[۲]

  1. هم او به سند دیگر از سعید خدری نقل میکند:

 «قال رسول الله (ص) انی قد ترکتُ فیکم ثقلین احدهما اکبر من الأخر کتاب الله عزّ وجلّ حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علَیََّ الحوض».[۳]

  1. هم او به سند دیگر از سعید خدری نقل می­کند:

«قال رسول الله (ص) انی تارک فیکم ثقلین ما إن أخذتم به لن تضلّوا بعدی احدهما اکبر من الأخر کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علَیََّ الحوض».[۴]

  1. هم او از زید بن ثابت نقل می­کند:

 «قال رسول الله (ص) انی تارک فیکم خلیفتین کتابَ الله حَبلٌ ممدودٌ مِن السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علَیََّ الحوض».[۵]

نکته ۱٫ هرچند «تارک» دلالت بر خلافت دارد اما لفظ «خلیفتین» در این روایت اصرح در معنای استخلاف است ولذا حکم به وجوب اطاعت مقرّر برای رسول درجانشین هم هست.

نکته ۲٫ سند روایات به یکی از طرق زید بن ارقم، جابر بن عبدالله، ابو سعید خدری و زید بن ثابت نقل شده که همه از اجلّه ثقات کبار نزد اهل سنّت هستند و جایی برای تشکیک در سند باقی نمی ماند.

  1. متقی هندی در کنز العمال از طبرانی در مسند کبیرش نقل می­کند به سندش از ابی الطفیل از زید بن ارقم قال:

«نزل النبيّ صلّى اللّه عليه و آله يوما الجحفة ثمّ أقبل على الناس فحمد اللّه و أثنى عليه ثمّ قال: إنّي لا أجد لنبيّ إلّا نصف عمر الذي كان قبله، و انّي اوشك أن ادعى فاجيب، فما أنتم قائلون؟

قالوا: نصحت فقال أ ليس تشهدون أن لا إله إلّا اللّه، و أنّ محمّدا عبده و رسوله، و أنّ الجنّة حقّ؟ و أنّ النار حقّ قالوا نشهد قال و أنّ البعث بعد الموت حقّ؟ قالوا نشهد قال فرفع يده فوضعها على صدره ثمّ قال: و أنا أشهد معكم. ثمّ قال: ألا هل‏ تسمعون؟ قالوا: نعم. قال: فإنّي فرطكم‏ على الحوض، و إنّكم واردون على الحوض، و إنّ عرضه أبعد ما بين صنعاء و بصرى، فيه أقداح عدد النجوم من فضة فانظروا كيف تخلّفوني في الثقلين فنادى مناد و ما الثقلان يا رسول اللّه؟ قال: كتاب اللّه طرف بيد اللّه و طرف بأيديكم فاستمسكوا به لا تضلّوا، و الآخر عترتي، و أنّ اللطيف الخبير نبّأني أنّهما لن يفترقا حتى يردا عليّ الحوض، و سألت ذلك لهما فلا تتقدّموهما فتهلكوا، و لا تقصروا عنهما فتهلكوا، و لا تعلّموهم فإنّهم أعلم منكم‏ ثمّ قال: ألا هل تسمعون؟ قالوا نعم قال تشهدون أنّي أولى بالناس من أنفسهم؟ قالوا نعم قال فأخذ بيد عليّ عليه السّلام ثمّ رفع يده ثمّ قال: من كنت أولى به من نفسه فعليّ وليّه، ثمّ أرسل يد عليّ و قال اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه».[۶]

 متقی هندی نقل های زیادی از این حدیث دارد ما به دلیل جامعیت این را نقل کردیم که هم دلالت بر استخلاف دارد و هم دلالت بر عصمت به خاطر « لن یفترقا» وهمچنین عبارت « فلا تتقدّموهما فتهلكوا، و لا تقصروا عنهما فتهلكوا» نیز دلالت بر عصمت دارد چه اینکه اگر همراهی آنها نجات از هلاکت است پس باید خود معصوم از خطا باشند و الا به خطا راهنمایی میکنند.

ایشان حدیث ثقلین را به چند طریق با واژه «کتاب الله و سنّتی» نقل کرده که ظاهرا مجعول است به خاطر بازداشتن مسلمین از مفهوم ثقلین. اما بر فرض صحّت باز هم منافاتی با مفهوم ثقلین ندارد چرا که مقتضای تمسّک به سنّت رسول أخذ به کتاب و اهل بیت است و روایت می شود در حکم عام برای خاصّ و نقل این لفط خللی به دلالت و حجیّت حدیث ثقلین وارد نمی کند.

[۱] . مسند احمد، ج۳، ح ۱۱۱۱۰

[۲] . همان، ح ۱۱۱۳۷

[۳] . همان، ح ۱۱۲۱۷

[۴] . همان، ح ۱۱۵۶۷

[۵] . همان، ج۵، ح ۲۱۶۳۳

[۶] . کنز العمال، ج۱، ح ۹۵۷ و راجع الغدير للعلامة الأميني ج ۱، ص ۱۴- ۱۵۱

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.