×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۰ آذر - ۱۳۹۷  
true
true
درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام جلسه بیست و هشتم: ۹۴/۱۰/۱۵

روایات اهل سنت در عصمت حاکمان بعد از رسول

  1. دارمی در سنن از زید بن ارقم روایت می­کند؛

 «قام‏ رسول‏ اللّه‏ يوما فينا خطيبا حمد اللّه و أثنى عليه ثم قال یا أيها الناس انما أنا بشر يوشك أن يأتینى رسول ربى فاجيبه و أنا تارك فيكم الثقلين أولهما كتاب اللّه فيه الهدى و النور فخذوا بكتاب اللّه و استمسكوا به، فحث على كتاب اللّه و رغب فيه، ثم قال و أهل بيتى أذكركم اللّه فى أهل بيتى ثلاث مرات».[۱] به همان تقریری که در استدلال روایت مسلم بیان شد.

  1. حاکم در مستدرک از زید بن ارقم نقل می­کند که صحیح علی شرط شیخین؛

«لَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ مِنْ حِجَّةِ الْوَدَاعِ وَ نَزَلَ غَدِيرَ خُمٍّ أَمَرَ بِدَوْحَاتٍ فَقُمِمْنَ فَقَالَ:

كَأَنِّي‏ قَدْ دُعِيتُ‏ فَأَجَبْتُ‏، أَنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الْآخَرِ، كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا فَإِنَّهُمَا لَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ، ثُمَّ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَوْلَايَ وَ أَنَا مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ: مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا وَلِيُّهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ» و ذكر الحديث بطوله.[۲] قال الحاكم: هذا حديث صحيح على شرط الشّيخين و لم يخرجاه بطوله.

این نقل هم صراحت در نصب اهل بیت برای فرمانروایی دارد چه اینکه رسول اکرم (ص) در شرف رحلت فرمودند: «أَنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَكْبَرُ مِنَ الْآخَرِ، كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا» که نشان از نصب جانشین دارد وهم دلالت بر عصمت چه ایکه اگر کتاب معصوم است اهل بیت هیچ لحظه ای از این کتاب معصوم جدا نمی شوند.

مراد از دو خلیفه این نیست که قرآن خلافت می کند چون اساسا دو خلیفه هم زمان معنا ندارد بلکه اهل بیت بر اساس قرآن حاکمیّت می کنند لذا قرآن اکبر است یعنی محور است.

  1. حاکم نیشابوری باسناده الی ابی الطفیل عامر بن واسعه؛

عن زيد بن أرقم يقول: نزل رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله بين مكّة و المدينة عند شجرات خمس دوحات عظام، فكنس الناس ما تحت الشجرات، ثمّ راح رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله‏ فصلّى، ثم قام خطيبا، فحمد اللّه و أثنى عليه، و ذكر و وعظ، فقال ما شاء اللّه أن يقول؛ ثمّ قال: أيّها الناس، إنّي تارك فيكم أمرين لن تضلّوا إن‏ اتّبعتموهما، و هما: كتاب اللّه، و أهل بيتي عترتي.ثمّ قال: أتعلمون أنّي أولى بالمؤمنين من أنفسهم؟- ثلاث مرّات- قالوا: نعم فقال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: «من كنت مولاه فعليّ مولاه»[۳]

با این همه تصریح چگونه ادعا می شود «مات رسول الله و لم یوص»! آیا این وصیت نیست؟ هم نص بر خلافت علی (ع) و هم خلافت اهل بیت است.

آیا حضرت زهرا (س) جزء اهل بیت و امام محسوب می شود؟

ایشان نیز از اهل بیت و مرجعیت بعد از رسول را دارند و اگر امر به چیزی می کردند واجب الطاعه بودند اما امامت ایشان امامت بدون پست بود یعنی فرمانروای اجرایی نداشتند چون اساسا در یک زمان دو فرمانروا نمی تواند باشد و چون حضرت امیر (ع) بودند نوبت به ایشان نمی رسید و الا چون مقام رضا و غضب الهی را داشتند اطاعت شان اطاعت خدا بود بنا بر این اصل مقام امامت را داشتند اما مسؤلیت اجرا نداشتند و چون رسول خدا در جای دیگر نام خلفا را بر می شمرد اطلاق «اهل بیت» در این روایات خللی به دلالت روایت وارد نمی­کند.

[۱] . سنن دارمی، ج۲، ح۴۳۱

[۲] . مستدرک علی صحیحین، ۴۶۱۸

[۳] . مستدرک، ۴۶ ۱۹

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.