×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۳ مرداد - ۱۴۰۱  
true
true
درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام جلسه بیست و هفتم: ۹۴/۱۰/۱۴

عصمت منصوبان بلا واسطه پیامبر در روایات اهل سنّت

روایت اول؛ حدیث ثقلین است با اسانید صحیحه متواتره

  1. مسلم باسناده الی زید بن ارقم قال: «قام‏ رسول‏ اللّه‏ يوما فينا خطيبا بما يدعى خما بين مكة و المدينة فحمد اللّه و أثنى عليه و وعظ و ذكر ثم قال «اما بعد ألا أيها الناس فانما أنا بشر يوشك أن يأتى رسول ربى فاجيب و أنا تارك فيكم الثقلين أولهما كتاب اللّه فيه الهدى و النور فخذوا بكتاب اللّه و استمسكوا به، فحث على كتاب اللّه و رغب فيه، ثم قال و أهل بيتى أذكركم اللّه فى أهل بيتى».[۱] خدا را به یا شما می­آورم یعنی امر خدا را درباره اهل بیتم رعایت کنید.
  2. همین روایت را مسلم با لفظ دیگر از زید بن ارقم دارد که ذیل آن امده: و من أهل بيته يا زيد أليس نساؤه من أهل بيته، قال لا و أیم الله أنّ المرأه تکون مع الرجل السرع من الدهر ثم یطلقهافترجعالی ابیها أهل بيته اصله و عصبة الذین حرم الصدقة بعده».[۲]

با اینکه حدیث شرائط صحت سند را دارد با این حال بخاری آن را نقل نکرده و مسلم هم سعی کرده لفظی که قابل توجیه باشد و بر خلاف مقصود رسول خدا، انتخاب کند در حالی که روایت با الفاظ متعددی نقل شده که صحیح السند است ودلالت دارد؛

اولا؛ عبارت «انی تارک» نشان می­دهد چون رحلت رسول خدا نزدیک است پس این دو به عنوان جانشین هستند والا همه چیز ماتَرَک بعد از رسول محسوب می شود.

ثانیا؛ اینکه اهل بیت در کنار کتاب قرار گرفته معلوم می­شود هم وزن هم هستند و اگر کتاب معصوم است و لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه» اهل بیت نیز چنین هستند.

  1. ترمزی در صحیحش از جابر بن عبدالله انصاری؛ قال رأيت‏ رسول‏ اللّه‏ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يوم‏ عرفة و هو على ناقته القصوى يخطب فسمعته يقول: يا أيها الناس إني تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا كتاب اللّه و عترتي أهل بيتي.[۳]

این حدیث نیز صراحت در عصمت دارد بلکه اصرح است چرا که اگر خطا و لغزش در علم و عمل در اهل بیت بود «لَن تضلّوا» صادق نبود.

ترمزی از زید بن ارقم همین مطلب را با لفظ دیگری نقل می­کند؛ «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ‏ تَمَسَّكْتُمْ‏ بِهِ لَنْ‏ تَضِلُّوا بَعْدِي‏، أَحَدُهُمَا أَعْظَمُ‏ مِنَ الْآخَرِ، كِتَابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى‏الْأَرْضِ، وَ عِتْرَتِي أَهْلُ بَيْتِي، لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَخْلُفُونِّي فِيهِمَا».[۴]

این روایت نیز اصرح بر عصمت نسبت به روایت قبل است چرا که هم «لَنْ‏ تَضِلُّوا» و هم «لَنْ يَفْتَرِقَا» دلالت بر عصمت دارد چرا که اگر اهل بیت رفتار خطا کنند باز هم تفرّق حاصل می­شود و قرآن کریم «لا یأتیه الباطل» اگر در اهل بیت باطل راه داشت افتراق و جدایی بین این دوحاصل می شد در حالی که حضرت فرمودند هرگز جدا نمی­شوند.

[۱] . صحیح مسلم، ح ۶۲۲۵

[۲] . همان، ۶۲۲۸

[۳] .سنن ترمزی، ح ۳۷۸۶

[۴] . همان، ۳۷۸۸

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.