×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۰  
true
true
درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام جلسه شصت و نهم: ۹۵/۰۲/۲۵

ادامه روایات عنوان نهم

احمد بن شهاب الدین حسینی شافعی در کتاب توضیح الدلائل علی ترجیح الفضائل بخش مربوط به فضائل الثقلین روایاتی را از همین عنوان نقل می­کند که معلوم می­شود حضرت این مطلب را در مناسبت های مختلف بیان نمودند؛

  • از ابن عباس فی قوله تعالی:‏ إِنَّما أَنْتَ‏ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص انا النذیر وَ الْهَادِي‏ عَلِيٌ‏ بن ابیطالب( ع).[۱]
  • به  لفظ دیگر، حَدَّثَنِي أَبُو بَرْزَةَ الْأَسْلَمِيُّ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ‏ إِنَّما أَنْتَ‏ مُنْذِرٌ وَ وَضَعَ يَدَهُ‏ عَلَى‏ صَدْرِ نَفْسِهِ ثُمَّ وَضَعَهَا عَلَى يَدِ عَلِيٍّ وَ قَالَ: لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ.[۲]
  •  به سند دیگر از ابن عباس؛ انا المنذر و علیّ الهاد و بک یاعلی یهتدی المهتدون.[۳]

هادی یعنی راهبر، که دلالت بر رهبری و فرمانروایی علی بن ابیطالب دارد به قرائن مختلفی از جمله آیه کریمه: «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكائِكُمْ مَنْ‏ يَهْدِي‏ إِلَى‏ الْحَقِ‏ قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُون‏»[۴] کسی که هادی است احق و شایسته بر تبعیت شدن است نه آنکه برای هدایت خود نیز نیاز به دیگری دارد. اما کسی که هادی است یعنی به هدایت دیگران نیازی ندارد اما دیگران به هدایت او نیاز دارند لذا  هادی همانطور که در آیه دلالت بر راهبر و امام بودن دارد در این روایت هم دلالت بر راهبر و امام دارد.

  • روی الْحَاكِمُ أَبُو الْقَاسِمِ الْحَسْكَانِيُّ فِي كِتَابِ شَوَاهِدِ التَّنْزِيلِ بِالْإِسْنَادِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ الْحَكَمِ بْنِ ظُهَيْرٍ، عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَكِيمِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنْ أَبِي بَرْزَةَ الْأَسْلَمِيِّ قَالَ‏ دَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص بِالطَّهُورِ وَ عِنْدَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ، فَأَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِيَدِ عَلِيٍّ بَعْدَ مَا تَطَهَّرَ- فَأَلْزَقَهَا بِصَدْرِهِ، فَقَالَ: إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ ثُمَّ رَدَّهَا إِلَى صَدْرِ عَلِيٍّ ثُمَّ قَالَ: وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ ثُمَّ قَالَ: إِنَّكَ مَنَارَةُ الْأَنَامِ وَ غَايَةُ الْهُدَى وَ أَمِيرُ القری، أَشْهَدُ عَلَى ذَلِكَ أَنَّكَ كَذَلِكَ.[۵]

عنوان نهم در منابع اهل البیت (ع)

  • مرحوم کلینی به سند صحیح از امام باقر (ع)؛ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ مَنْصُورٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحِيمِ الْقَصِيرِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى- إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُنْذِرُ وَ عَلِيٌّ الْهَادِي أَمَا وَ اللَّهِ مَا ذَهَبَتْ مِنَّا وَ مَا زَالَتْ‏ فِينَا إِلَى السَّاعَةِ.[۶]

در هر عصری هادی وجود دارد و حضرت علی (ع) اولین هادی بعد رسول الله (ص) بوده و جریان هدایت تا قیامت وجود دارد که دلالت بر استمرار امامت دارد.

  • عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ‏ هادٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ زَمَانٍ مِنَّا هَادٍ يَهْدِيهِمْ إِلَى مَا جَاءَ بِهِ- نَبِيُّ اللَّهِ ص ثُمَّ الْهُدَاةُ مِنْ بَعْدِهِ عَلِيٌّ ثُمَّ الْأَوْصِيَاءُ وَاحِدٌ بَعْدَ وَاحِدٍ.[۷]

هادی بودن و هدایت کردن فقط در تبیین کلیّات و تعلیم معارف نیست بلکه هدایتی میدانی و به صورت دست گیری است و هدایت به صراط مستقیم است که از نوع ایصال به مطلوب است نه صرفا ارائه طریق وهدایتی عملی است که میدان آن به تمامی اعمال و رفتار ما در هر حادثه و جریانی توسعه دارد لذا برای هر زمانی، هادی لازم است مثل شاهد که معاصرت در آن لازم است چنانچه رسول خدا شاهد بر امیرالمؤمنین و علی (ع) شاهد بر امام بعد از خود و هر امامی شاهد بر مردم عصر خود می­باشد مثل قول خدای سبحان در مورد حضرت عیسی (ع): «وَ كُنْتُ‏ عَلَيْهِمْ‏ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ » [۸]و در مورد رسول اکرم (ص): «فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيداً يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَ لا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثاً».[۹] که اشاره به معاصرت در شهادت است.

این آیات شهادت از مجموعه آیاتی است که دلالت دارد بر اینکه در هر عصری باید امام باشد به جهت اینکه شاهد باید معصوم باشد.

  • سند دیگراز ابی بصیر؛ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع- إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِ‏ قَوْمٍ هادٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْمُنْذِرُ وَ عَلِيٌّ الْهَادِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ هَلْ مِنْ هَادٍ الْيَوْمَ قُلْتُ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا زَالَ مِنْكُمْ هَادٍ بَعْدَ هَادٍ حَتَّى دُفِعَتْ إِلَيْكَ فَقَالَ رَحِمَكَ اللَّهُ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَوْ كَانَتْ إِذَا نَزَلَتْ آيَةٌ عَلَى رَجُلٍ ثُمَّ مَاتَ ذَلِكَ الرَّجُلُ مَاتَتِ الْآيَةُ- مَاتَ الْكِتَابُ وَ لَكِنَّهُ حَيٌّ يَجْرِي فِيمَنْ بَقِيَ كَمَا جَرَى فِيمَنْ مَضَى.[۱۰]

[۱] . فضائل الثقلین؛ ص۱۷۸

[۲] . همان و شواهد التنزیل، حسکانی؛ ص ۳۸۷ و الدر المنثور؛ ج۴، ص ۴۵

[۳] . همان، ص ۱۷۹

[۴] . یونس؛ ۳۵

[۵] . شواهد التنزيل لقواعد التفضيل ؛ ج‏۱ ؛ ص۳۹۳

[۶] . کافی؛ ج۱؛ ص ۱۹۲

[۷] . همان، ص ۱۹۲

[۸] . حج؛ ۷۵

[۹] . نساء؛ ۴۱

[۱۰] .  کافی؛ ج۱؛ ص۱۹۲

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.